Alla inlägg under februari 2015

Av Lollo Larsson Nordling - 12 februari 2015 14:01

Tänker ganska ofta på bilddisposition, att sätta föremål mer åt höger eller mer åt vänster. även när jag redigerar bilder så brukar jag flytta föremålen ytligare åt vänster/höger om jag tycker det behövs.

Så har tagit några av mina bilder och ritat upp rutnät-mönstret för att visa tydligare hur jag "vinklat" kameran när jag tog korten.

   Satt blomman till höger då det är den det är fokus på.   Lät mitten rutan hamna mellan trädgrenarna så det blev som en ram runt solnedgången   



Av Lollo Larsson Nordling - 11 februari 2015 08:29

Jag har än inte lyckas så jätte bra med att få bilderna i "rättnyans" de blir antingen för gula eller för blå. Det problemet går dock lätt att fixa i photoshop.



FÖR BLÅ

 

Dessa bilder är då tagen med fel vitbalans och fel ISO tal vilket resulterat i att de blir för blå även för kall. Med hjälp av nyans/mättnad och färgbalans kan man ge bilden rätt färg genom att lägga till mer gult och rött.



FÖR GUL

  När man tar kort inomhus så blir bilderna oftast väldigt gula och "för varm", och ställer man inte in vitbalans så får man fixa det i photoshop!

Vilket man gör genom att lägga till mer blått och cyan  för att få rätt färg.

Av Lollo Larsson Nordling - 4 februari 2015 10:31

Titeln säger "vår" men dessa bilder var egentligen tagna 22/12 (runt kl 13.00-14.00) men då bilderna är mer vår aktiga än vad en bild tagen i dag skulle vara, så funkar det!

När jag gick ut för att ta bilder var målet att ställa in bländare och slutare själv. Det gick inte som jag hade tänkt mig för hur jag änd stälde in ville inte kameran sammarbeta och bilderna blev för ljusa (får träna mer på detta).

Men ISO, +/- och vittbalans (för inställt, inte egen) är manuellt. Slutaren och bländaren stälde kameran in själv.

ISO 6400 med -1,67. WB för solljus/dagsljus

Tyckte det var lite roligt att det var knoppar på grenarna i December

ISO- 6400 och WB för solljus/dagsljus.

Då detta var taget i skuggan utan att ändra WB så blev bilden väldigt blå, så har i photoshop gjort den mer neutral (före/efter bild kommer i ett inlägg om bildbehandling)

ISO- 6500. WB för solljus/dagsljus.

Blev samma resultat på denna som bilden över. Här fokusera jag mer på bilddispostion genom att sätta fokusen på lövet i vänster hörn.

ISO-6400, WB dagsljus/solljus och +0,33

ISO-6400, WB-dagsljus/sollljus, slutare- 1/400

Här stälde jag in slutaren själv för att lyckas hinna ta kort på vatten dropparna innan de försvann ur bild. Detta är egentligen två olika bilder som jag klippt ihop så det ser ut som två vatten droppar faller samtidigt

ISO-6400, WB-dagsljus, -1,67

 Sol mellan grenar över vatten... En sorts bild jag ofta tar. Min typ av bilder


ISO-6400, WB-dagsljus, +2,67

Använde mig av +/- för att ljusa upp skuggorna på "korven" men fick förbättra det i photoshop, försökt även rädda bilden då himlen blev vit, men gick inte riktigt.



fler bilder från samma dag på min flickr!

Presentation

Lollos Fotoblogg för skoluppgifter!
Letar du efter cupcakenation? Tryck på presentationen!!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv




Skapa flashcards