Direktlänk till inlägg 11 februari 2015

Bildbehandling: för gul/blå

Av Lollo Larsson Nordling - 11 februari 2015 08:29

Jag har än inte lyckas så jätte bra med att få bilderna i "rättnyans" de blir antingen för gula eller för blå. Det problemet går dock lätt att fixa i photoshop.



FÖR BLÅ

 

Dessa bilder är då tagen med fel vitbalans och fel ISO tal vilket resulterat i att de blir för blå även för kall. Med hjälp av nyans/mättnad och färgbalans kan man ge bilden rätt färg genom att lägga till mer gult och rött.



FÖR GUL

  När man tar kort inomhus så blir bilderna oftast väldigt gula och "för varm", och ställer man inte in vitbalans så får man fixa det i photoshop!

Vilket man gör genom att lägga till mer blått och cyan  för att få rätt färg.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lollo Larsson Nordling - 29 maj 2015 13:00

Färgat håret på en vän så vi gick till en park och tog kort i "solnedgången". Målet var att ta en fin profilbild för att vissa upp hennes unika hårfärg. Då det är rosa funkar det väldigt bra med den gröna bakgrunden (kompliment färger).   bilde...

Av Lollo Larsson Nordling - 14 maj 2015 13:30

Vår bilder, denna gång lite senare under våren.  Finns en "runda" jag går när jag är ute och tar bilder så leta egentligen efter tydliga vår tecken. Blommor, knoppar och lite allt möjligt fint jag kunde hitta.   Har på denna bild endast ökat kont...

Av Lollo Larsson Nordling - 13 maj 2015 09:31

En bit ifrån skolan så växer det två körsbärs träd men det har varit jätte dåligt väder så har inte kunnat ta några bilder. Så en dag när det små regna bestämde jag mig att ta bilder ändå! Så har ställt in kameran för att bilderna ska bli så ljusa ...

Av Lollo Larsson Nordling - 1 maj 2015 13:30

Tog med kameran till majbrasan trots regnet. Tänkte testa lite nya sätt att ta kort på eld. Helt enkelt ställa slutaren så den bara hinner fånga upp ljuset från elden så bakgrunden blir vart. Då det regna tog jag vatten droppar på paraplyt för tyckte...

Av Lollo Larsson Nordling - 4 april 2015 20:40

Under min klass musikal Peterpan tog jag en massa bilder. Har under de här tagarna testat mitt 50mm okjetiv istället för att använda mitt 55mm med zoom. Har stält in så mycket jag kunde själv: Iso, +/-, WB och slutartid. WB använde jag glödlampa elle...

Presentation

Lollos Fotoblogg för skoluppgifter!
Letar du efter cupcakenation? Tryck på presentationen!!

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv




Skapa flashcards